IDG har i dagarna presenterat en ganska omfattande test av mobila bredband från leverantörerna Tre(3), Net1, Tele-2, Telenor och Telia.
Här är våra egna reflektioner på dessa leverantörer.
3 är snabbast i teorin med sin max på 16Mbit (fast kom aldrig över 10Mbit). Våra erfarenheter med 3 är att deras kundtjänst är sämst t.om. sämre än Telia och Tele-2. Telia har specialiserat sig på telefonköer och Tele-2 på att svara avvisande och lägga på.
Har du beslutat dig för 3 så ger vi er en liten varning när och om du vill säga upp ditt avtal. Då är du inte vatten värd och de stänger av tvärt utan förvarning även om du har tid kvar att nyttja.
Net1 är långsamt men bäst täckning och kortast svarstider. Det har tidigare hetat NMN och ice.net. Vi har erfarenheter av företaget när det hette NMN och de var ingen bra erfarenhet. Då hade vi inte ens täckning i Älvsjömässan och fick som förklaring att deras täckning endast är utomhus exempelvis på Kebnekajse bergstop. Vi fick då en utomhusantenn levererad för att få täckning med en 30 meter antennkabel. Antennen skulle monteras på en lång mast på taket.
Deras kundsupport var utmärkt och ville göra allt för att hjälpa till. De är säkert ännu bättre idag på sitt mobila bredband.
Tele-2 är budgetvalet med låga priser och prisgarantier men har lågt maxtak vilket gör den till dyrast i testet om man surfar en del eller hämtar e-posten ofta. Hemsidor tenderar lätt att bli stora idag vilket gör att man snabbt slår i maxtaket.
Tele-2 har den sämsta kundsupporten av alla där deras svar alltid är lagt till att det är du som gör fel inte de som har fel. Förutom att man mestadels får sitta i telefonkö avslutar de samtalet med ett konstigt svar och lägger på. Akta er för Tele-2.
Telenor är den enda leverantören utan maxtak. Med bra prestanda och generösa villkor är Telenor den självklara vinnaren. Att tänka på här är att Bredbandsbolagets Mobila bredband egentligen är Telenor eftersom Telenor för flera år sedan köpte upp Bredbandsbolaget. Vi har egentligen inget direkt dåligt att säga om Bredbandsbolaget eller Telenor annat än deras Mobila bredband inte har så bra täckning runt om Stockholmsområdet samt kopplar ner rätt ofta.
Bredbandsbolaget har en dålig kundsupport för Privatpersoner där man alltid kommer till en 1st line support som tar dagar eller veckor på sig att lösa problem. Dessutom slarvar de och hanterar kundsupporten som de matar grisarna. Gör ständiga fel och säger olika saker.
Telia är som vanligt det dyrare valet och dessutom inte har något eget nät utan delar det med Tele-2 som tillsammans bygger upp nätverket. Ett plus med Telia är alla deras 4300 surfzoner som gör att du på dessa platser kan surfa via Wifi.
Detta företag har funnits med längst och är nog den som faktist har bäst täckning och fungerar nästan alltid. Vill du betala lite mer men slippa problem och strul så rekommenderar vi Telia tätt efter Telenor.
Vi rekommenderar Telenor som leverantör av ditt mobila bredband mest för att de inte har en max gräns på surfning. Deras support fungerar bra. Dock kopplar nätverket ner ganska ofta vilket kan vara irriterande.
Se hela IDG testet på IDGs hemsida
———-
Webbfabriken är ett specialistföretag inom Webb och säkerhet med mångårigt kunnande inom branschen. Företagets kunder är de som ställer mycket höga krav på tillgänglighet, säkerhet och teknisk kunskap inom webb och IT. Sedan starten har Webbfabriken levererat flera framgångsrika webb- och nätbutiker till bland annat inreda.com, Etol Design Sweden, Alfons Åberg, Elsas Hem och Upgrades Education Sweden.
[…] jobbigt blir det om man har mobilt internet med en gräns på hur mycket man får ladda […]