Man kan inte sluta undra om dagens stora serverhallar verkligen är så driftsäkra som det skryts om.
Idag kan läsa på idg om Webbhotellet Crystone som flyr datahallen på Liljeholmen till ett placerat i Hammarbyhamnen (vem tar hand om driften där då?).
Serverhallen på Liljeholmen driftas av Global Crossing och efter ett antal stora haverier flyr alltså Crystone till en annan datahall.
Men vi tycker inte det är lämpligt att skriva om sin tillgänglighet och kompetens på drift när man inte själva har hand om det utan är outsourcad eller hyrs in i andras anläggningar. Att äga, driva och ansvara för en datahall är extremt kostsamt och kräver mycket kunskap av de anställda.
Det är ofta vi får störningsmail från andra företag där ”-Vi har för närvarande en driftstörning av våra tjänster ….” och det visar sig de är inhyrda i en större datahall. Efter att störningen är avklarad får man nästa mail, ”-Vi ska se över våra processer och rutiner så detta inte ska hända igen”. Trots allt detta händer det om och om igen.
När ska de lära sig? Se till att ha egna specialister inom driften, egen inhouse kunskap och anställda som kan ta ansvar för vad de gör och inte överlåta det till andra företag.
Något ni borde fundera på nästa gång ni köper plats på ett webbhotell.